Lojalność. Zaangażowanie. (Niezwykłe) doświadczenie. To trzy najważniejsze wartości, którymi kieruję się w marketingu i w biznesie. W tym tekście pokażę je na przykładzie marketingu sportowego.
Jakiś czas temu, na facebookowej grupie Marketing sportu i media sportowe, post zamieścił przedstawiciel działu promocji klubu żużlowego z Poznania.
Pytał o pomysły na zwiększenie frekwencji na stadionie w mieście, które nie słynie z żużla i w którym rządzi przede wszystkim piłka nożna. W komentarzach pojawiło się kilka pomysłów. Sam także zasugerowałem pewne propozycje, natomiast doskonale pamiętam, co uznałem za najważniejszy czynnik w tym kontekście. Napisałem mniej więcej coś takiego: Budujcie na kibicach, którzy już pojawiają się na Waszym stadionie. Nikt nie zbuduje Wam lepiej frekwencji niż lojalni kibice, których zachęcicie do przyciągnięcia swoich rodzin czy znajomych. Dla mnie to podstawowa zasada: skupiam się w pierwszej kolejności na tych, których znam i którzy mnie znają. Piszę i mówię to zawsze z całą stanowczością – nic nie zastąpi lojalności.
W poprzednim tygodniu pojawił się sponsor tytularny w żużlowym klubie z Rybnika – pierwszy, od kiedy prezesem klubu został Krzysztof Mrozek. W przypadku, gdy dany klub, podpisuje umowę sponsorską z przedstawicielem biznesu, zawsze zastanawiam się, czy sponsor otrzymuje tylko „twarde” świadczenia w postaci ekspozycji swojego logotypu w różnych miejscach czy klub oferuje też dotarcie do kibiców w bardziej bezpośredni sposób. Przyznam, że rzadko widzę takie elementy współpracy między sportem a biznesem, w których sponsor bierze udział w akcjach mających na celu angażowanie kibiców, które są organizowane przez klub.
>>>PGG wchodzi w sponsoring żużla<<<
W tym miejscu chciałbym wspomnieć równocześnie o dwóch pozostałych wartościach, które są dla mnie najważniejsze w marketingu i biznesie, czyli o zaangażowaniu i (niezwykłym) doświadczeniu. Gdy o tym pomyślę, często przychodzą mi na myśl fundacje klubowe prowadzone głównie przez kluby brytyjskiej Premier League. To podmioty, które świetnie łączą w jednym miejscu kibiców, biznes i zaangażowanie społeczne. Można znaleźć tam bardzo dużo projektów, które są świetną podstawą do łączenia biznesu i (potencjalnych) kibiców w oparciu o tematy społeczne. Jednak nie tylko o kwestie społeczne tu chodzi. Na wiele sposobów można budować zaangażowanie kibiców przy współpracy ze sponsorami, mimo to, rzadko można to dostrzec w polskim marketingu sportowym. Mam na myśli współpracę z biznesem nie tylko klubów, ale także związków sportowych czy pojedynczych sportowców. Jedyna inicjatywa, która przychodzi mi na myśl, to „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku”, która jest realizowana przez Polski Związek Piłki Nożnej i Tymbark. Widzimy tutaj mocne zaangażowanie sponsora w konkretną akcję.
Sam chciałbym wskazywać w tym obszarze nowe kierunki, dlatego już pracuję nad odpowiednimi rozwiązaniami m.in. z czołowymi postaciami polskich sportów walki.
>>>Żużel to biznes wysokiego ryzyka<<<
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Z ostatniej chwili: rewolucja w zarządzie KSSE. Znamy nazwiska
1716Katowicki oddział GDDKiA ma nowego szefa. To Przemysław Juszczyk
648Wojciech Saługa Marszałkiem Województwa Śląskiego. Zawiązała się "koalicja 15 października"
640Były wiceprezes RIG w Katowicach pokieruje Agencją Rozwoju Przemysłu
635Raport: Przemysł 4.0 - czy Polska jest gotowa, żeby w pełni wykorzystać nowe możliwości?
506Z ostatniej chwili: rewolucja w zarządzie KSSE. Znamy nazwiska
+15 / -0Czy Polsce "grozi" boom na odmrażanie działalności? (raport)
+1 / -0Firma ze Śląska oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk w Paryżu 2024
+1 / -0Prezes Sunexu kupił niemiecką firmę instalacyjną, która docelowo trafi do spółki z Raciborza
+1 / -0MAP ujawnia dramatyczną sytuację Poczty Polskiej. "Przekazana w tragicznym stanie"
+1 / -0Spółka od Izery ma nowego prezesa. Na czele ElectroMobility Poland stanie Piotr Regulski
0Ministerstwo Przemysłu: Polska nielegalnie dotuje kopalnie
0Czy Polsce "grozi" boom na odmrażanie działalności? (raport)
0Razem dla milionów polskich przedsiębiorców. "Stworzymy unikalny program dla sektora MŚP"
0Huta Częstochowa na skraju upadłości. Pomoże Węglokoks?
0